6/04/2003

George Soros


När jag var ung och barnslig, trodde jag att man var automatiskt klokare och bättre informerad om man var vänster, eller som det då hette "alternativ". I Finland fanns det ju etablerade och konservativa sätt att vara vänster, till och med yttervänster, och allt det där nya som strömmade in på 1980-talet, den nya fredsrörelsen med slagord om att "övervinna tudelningen " i Europa, punknihilismen osv., lät sig inte inordnas i hemvana schemata om vad som var vänster eller höger. Men för mig var det utan vidare "sanningen", det som informerade och kloka människor tyckte, eftersom det vanligen också var förnuftigt argumenterat, väl underbyggt och samtidigt i överensstämmelse med vad man själv kände med (den moraliska) rygggraden.

Nuförtiden har jag blivit mera öppen för influenser från olika håll, inte minst för George Soros. Jag tenderar nu se honom som en affärsvärldens Abraham Lincoln, ty som Lincoln ansåg att det som är moraliskt fel kan aldrig vara politiskt rätt, har Soros uppenbarligen kommit till den slutsatsen att det som är (samhälls)moraliskt fel och orättvist kan inte heller i längden vara lukrativ ur affärsekonomisk synvinkel.

Jag stämmer inte överens med allt vad Soros skriver, säger och tycker. Men jag uppskattar honom för att han har medvetna och konsekventa principer för vad han gör, och sålunda är det alltid åtminstone värt att lyssna till honom. Nu skriver han i American Prospect om den politiska atmosfären i Förenta Staterna.

Soros säger att han stödde Irakkriget, men inte stöder Bushregeringen, och det är i och för sig sunt att någon kan nyansera sig så här. När man kommer att tänka på saken är det kanske bara folk av Soros' format som kan ta ställning nyanserat. Vi andra blir tvungna att ty oss till ett rätt begränsat urval av färdiga åsikter. Soros däremot kan tillåta sig en à la carteåsikt och även rekrytera stöd för den.

Det är inte bara jag som har märkt att Soros kan vara den man som har en fungerande strategi i bakfickan för att demokratisera Irak. Någon typ i Slate.com - var det i Slate.com? - definierade Soros' verksamhet i Östeuropa så, att det gick ut på att subventionera emigranterna tillbaka till hemlandet.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home