5/26/2003

Missade festen


Jag tänkte faktiskt kolla Ny Tidsfesten i lördags, men efter att ha vakat halva natten skrivande på min finska webbdagbok hade jag trasslat bort min rytm helt och hållet. Jag var tvungen att ta ett par tupplurar vid alldeles galna tider och missade festen; dessutom råkade jag Gerhardt Schildberg-Schroth och pratade en stund med honom om mina framtida superprestationer som forskare (ha!). Ett par bra litteraturtips fick jag av honom i alla fall. Han rekommenderade mig att läsa och på något vis utnyttja den där polska boken om schlesisk mystik, Jakob Böhme och Angelus Silesius. Men om det går att hitta någon schlesisk mystik hos Bienek är jag inte riktigt säker på. Det enda viktiga mystiska temat hos honom är den där dyrkan av jorden, som han också påminner om någonstans i Reise in die Kindheit.

Vad hette den där typen han rekommenderade? Schab? Ja, Günther Schab var det visst.

Någonting varaktigt verkar jag ändå ha åstadkommit: Gerhart medgav, att han tidigare hyst en massa fördomar mot Bienek, men sedan han tagit del av min gradu läste han också igenom tetralogin och kom till slutsatsen att Bienek faktiskt var en stor författare. Jag försökte såsom en sorts advocatus diaboli bryta en lans för Günter Grass och konstatera, att Grass kanske ändå var, eller kunde betraktas som, en mera innovativ och modern konstnär, men Gerhart hade ingenting till övers för denne, sade sig alltid ha ogillat honom.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home