2/28/2003

Mera böcker


I dag köpte jag en USAs historia på Akademen.

Sedan 11 september 2001 har det blivit aktuellt - inte att förstå islam, ty den vet jag ren tillräckligt mycket om, bara jag äntligen orkade lära mig arabiska - utan att förstå Förenta staterna, ty amerikanarnas överdimensionerade och naiva reaktion på att de faktiskt inte kan slippa betala priset på att vara den ledande supermakten har fått mig att storligen förvåna mig över alla de som påstår att vi och jänkarna på något vis ingår i en värdegemenskap. Det gör vi faktiskt inte, och det är allt skäl att slå vakt om våra egna värderingar och intressen gentemot Förenta staternas.

Vilket givetvis inte innebär att jag delar t ex fransmännens naivt fientliga inställning till Förenta staterna. När allt kommer omkring var jänkarna i slutet av andra världskriget den räddande ängeln, och dessutom hade de på den tiden allt skäl i världen att undervisa Europa i demokratins grunder - på den tiden var Förenta staterna en progressiv demokrati. Problemet är, att de inte längre är det, men de tror ändå att de är det.

USA har på många sätt varit en källa av nya, nyttiga och fruktbara impulser för den europeiska demokratins utveckling, och amerikaniseringen är ingalunda av ondo, om den sker på mottagarens villkor. Men dessvärre har många ursprungligen amerikanska idéer, som på ett djupgående sätt positivt omvandlat Europa, förblivit övergående flugor i den amerikanska politiken, där det mest radikala i praktiken är Bill Clinton.

Men om allt det här har jag redan skrivit på mina finska sidor. Jag återkommer snart med en rapport om vad kul jag hittat i boken - The Penguin History of the USA av Hugh Brogan. Eller kanske jag rapporterar om det på mina gaeliska sidor, gaelpanu.blogspot.com. Hähä.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home