2/10/2003

Flerspråkigt bloggande - fungerar det?


Konstigt nog har jag väl aldrig på riktigt försökt skriva dagbok på svenska. Nångång i början på nittitalet gladde jag en polsk brevväninna med ett häfte som jag kallade för Pamietnik finski, när jag var lika entusiastisk över polska språket som jag nu är över iriskan. (Märkligt nog verkar jag inte hysa några personliga varma känslor för spanskan. Jag tycker att det är kul att kunna läsa böcker på spanska, men jag försöker inte förvandla mig i en spanjor eller en latinamerikan - jag identifierar mig inte med spanskan. Jag är Den Som Kan Iriska Och Polska, det är en identitet och en definition, men jag kan inte tänka mig att identifiera mig med spanskan på samma sätt. Vilket givetvis inte utesluter att jag någon gång skulle forska i spansk filologi. Borges t ex.)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home